Wednesday, May 27, 2009

Jacek Kaczmarski - Obława / The Chase / La battue




Obława

Skulony w jakiejś ciemnej jamie smaczniem sobie spał
I spały wilczki dwa, zupełnie ślepe jeszcze
Wtem stary wilk przewodnik, co życie dobrze znał
Łeb podniósł, warknął groźnie, aż mną szarpnęły dreszcze

Poczułem wokół siebie nienawistną woń
Woń, która burzy wszelki spokój, zrywa wszystkie sny
Z daleka ktoś, gdzieś krzyknął krótki rozkaz: goń!
I z czterech stron wypadły na nas cztery gończe psy!

Obława, obława na młode wilki obława
Te dzikie zapalczywe, w gęstym lesie wychowane
Krąg śniegu wydeptany, w tym kręgu plama krwawa
I ciała wilcze kłami gończych psów szarpane!

Ten, który na mnie rzucił się, niewiele szczęścia miał
Bo wpadł prosto mi na kły i krew trysnęła z rany
Gdym teraz ile w łapach sił przed siebie prosto gnał
Ujrzałem młode wilczki na strzępy rozszarpane

Zginęły ślepe ufne tak, puszyste kłębki dwa
Bezradne na tym świecie złym nie wiedząc, kto je zdławił
I zginie wilk-przewodnik, choć życie dobrze zna
Bo z trzema na raz walczy psami i z ran trzech naraz krwawi

Obława, obława...

Wypadłem na otwartą przestrzeń pianą z pyska tocząc
Lecz tutaj też ze wszystkich stron zła mnie otacza woń
A myśliwemu, co mnie dojrzał, już się śmieją oczy
I ręka pewna niezawodna podnosi w górę broń

Rzucam się w bok, na oślep gnam, aż ziemia spod łap pryska
I wtedy pada pierwszy strzał, co kark mi rozszarpuje
Pędzę, słyszę jak on klnie, krew mi płynie z pyska
On strzela po raz drugi, lecz teraz już pudłuje

Obława, obława ...
Wyrwałem się z obławy tej, schowałem w jakiś las
Lecz ile szczęścia miałem w tym to każdy chyba przyzna
Leżałem w śniegu jak nieżywy długi, długi czas
Po strzale zaś na zawsze mi została krwawa blizna

Lecz nie skończyła się obława i nie śpią gończe psy
I giną ciągle wilki młode na całym wielkim świecie
Nie dajcie z siebie zedrzeć skór, brońcie się i wy
O, bracia wilcy! Brońcie się nim wszyscy wyginiecie

Obława, obława...







The Chase


Cringed in some dark cave, I was sound asleep,
And so were two young wolves, still completely blind,
Suddenly, the old wolf leader, who knew life well,
Raised his head and growled fiercely, until I felt a shiver


I sensed around me a hateful scent,
Scent, which destroys good order and shreds the dreams,
Far away someone somewhere shouts a sharp order: CHASE!
And from four sides, four hunting dogs start running


[Chorus]
The Chase, the Chase, the young wolves’ Chase
The wild and fiery ones, raised up in the deep forest,
Stamped circle in the snow, a bloody patch inside,
And wolf bodies, ripped with fangs of hunting dogs


The one who jumped at me, didn’t have much luck,
He landed in my jaws, and blood rushed from the wound,
When I was running strait away, with all my force in paws,
I saw the young wolves shredded into pieces


They died, still blind, full of trust, two little furry balls,
Helpless in this world, not knowing who choked them,
And the old wolf leader will die too, although he knows life well,
Because he’s fighting three dogs and bleeding from three wounds


[Chorus]
The Chase, the Chase...


I ran across an open space, foaming at the mouth,
But here too, from all sides the hateful scent surrounds me,
The hunters eyes, who spotted me, are smiling,
His sure and reliable hand lifts the riffle to his arm


I jump aside, run blindly, the ground is vanishing under my paws,
And then the first shot fired shatters my neck,
I still run, can hear him cursing, the blood rushes from my mouth,
He shoots the second time, but misses


[Chorus]
The Chase, the Chase ...


I broke free from the chase, hidden in the woods,
The luck was on my side, everyone will say,
I was lying in the snow like dead for a long, long time,
Now, I am left forever with a bloody scar


But the Chase is not over yet and the hunting dogs are not asleep,
Young wolves are still dying all over the world,
Don’t let them rip your skins off,
Oh, brother wolves! Fight back before you all die


[Chorus]
The Chase, the Chase...






La battue


Je dormais d’un bon sommeil, tapi dans une caverne
Et encore aveugles, deux louveteaux dormaient aussi,
Tout à coup, le vieux chef loup qui connaissait la vie,
releva la tête, et gronda si férocement que cela me fit trembler


Je sentis autour de moi l’odeur de la haine
Qui détruit l’harmonie, déchire les rêves
De très loin, quelqu’un, quelque part, donna un ordre cinglant: CHASSE!
Et de tous les côtés, fondant sur nous, surgissent quatre chiens de chasse


[Refrain]
La battue, la battue, la battue des jeunes loups
Sauvages et fougueux, qui ont grandi dans la forêt profonde
Un cercle de pas dans la neige, du sang au milieu,
Et les corps de loups déchiquetés par les canines des chiens de chasse


Celui qui m’a sauté dessus le premier n’a pas eu de chance,
Il est tombé directement sur mes crocs, et le sang s’est écoulé rapidement de la plaie
Courant aussi vite que possible droit devant moi
Je vis les jeunes loups mis en pièces


Ils moururent aveugles et confiants, deux pelotes duveteuses,
Impuissants dans ce monde sinistre, ne sachant pas qui les étouffaient
Ainsi mourra le vieux chef loup, qui pourtant connaissait la vie
Car il combat trois chiens et saignent de trois plaies


[Refrain]
La battue, la battue…


La bave aux lèvres, je tombe sur une clairière,
Et même ici, l’odeur de la haine m’entoure encore
Le chasseur qui m’a repéré a les yeux qui sourient déjà
La main sûre et imperturbable pointe le fusil


Je me jette sur le côté, cours aveuglément, au point que la terre jaillit sous mes pattes
Puis retentit le premier coup de feu, qui me déchirent l’échine
Je cours, je l’entends jurer, le sang coule de ma bouche
Il tire une deuxième fois, mais cette fois manque son coup


[Refrain]
La battue, la battue…


Je m’échappe de cette battue, je me cache dans la forêt
Mais tout le monde admettra à quel point j’ai été chanceux
Puis je suis resté allongé dans la neige, comme mort, pendant très longtemps
Après ce coup de feu, pour toujours, j’ai portée une cicatrice sanglante


Mais la battue n’est pas finie, les chiens de chassent ne sont pas endormis
Et de jeunes loups meurent toujours partout dans le monde
Ne vous laissez pas dépouiller de votre peau, défendez-vous
O, frères loups ! Défendez-vous avant de tous mourir


[Refrain]
La battue, la battue…

No comments:

Post a Comment